Har du et kunstgalleri eller står du for at arrangere kunstudstillinger? Så ved du, at der er mange opgaver involveret – og mange kilder til stress og jag.
En måde at afhjælpe arbejdsbyrderne på er SharePoint, et webbaseret samarbejdsværktøj fra Microsoft. Det kan bruges til at oprette websteder, som understøtter samarbejde og indholdsstyring, har en flerbrugerfunktion og muligheden for cloud-lagring. Platformen er meget anvendelig til at dele dokumenter og ressourcer inden for grupper og organisationer – og i kunstgallerier, hvor der oftest er mange mennesker involverede i processerne.
Styr på dokumenterne
I et kunstgalleri kan SharePoint blandt meget andet anvendes til dokumentstyring. Det vil sige, at galleriet kan opbevare vigtige dokumenter som kontrakter, artistbiografier, prislister, aftaler og meget mere på SharePoint for let adgang og deling.
SharePoint kan desuden bruges til at styre galleriets kalender, udstillingsplaner og kunstnerarrangementer. Når du organiserer udstillinger eller arrangementer, kan SharePoint være nyttigt, når du skal styre disse projekter ved for eksempel at spore opgaver, deadlines og de ansvarlige for opgaverne.
Ydermere kan galleriet oprette et offentligt websted for besøgende og kunstelskere, hvor de kan se kommende begivenheder, udstillinger, billedgallerier, kunstnerinformation osv. Endnu en opgave, som ellers kan lægge meget beslag på din tid.
Den gode kommunikation
Effektiv kommunikation er afgørende, og med SharePoint kan galleri-teamet kommunikere og dele information internt, uanset om de arbejder på stedet eller fjernarbejder. Der er samtidig mulighed for at opbevare og dele kunstværker og design digitalt, hvilket gør det lettere for teamet at arbejde sammen, uanset hvor de befinder sig.
Overordnet set kan SharePoint altså hjælpe med at forbedre effektiviteten og samarbejdet på tværs af organisationen i dit kunstgalleri.